Hur mycket väger en gurka?

Hej! Livet är litesådär härligt lugnt och skönt idag. Igår var jag på spansk-svensk fest i Sveriges farligaste stadsdel (?), spännande. Mindre kul att få höra ”Du är den förste svensken jag möter som inte kan engelska”. Tack för den.

Idag har jag utforskat Belvederens utkikstorn och fyllt magen med (enligt Lisa bästa anti-bakis-maten) en mozzarella fylld smörgås. Mycket mysigt. Därefter slogs jag med allehanda människor på en halväcklig affär. Varje tur dit är ett litet äventyr. Sist jag var där kom polisen. De råkade nästan ta med sig en stackars gammal gubbe, när den riktiga fyllekajan de skulle hämta satt i lagret (!). Ett annat fenomen som alltid roar mig är ”storinköparna”. De som inte nöjer sig med ett kilo tomater eller 2 paket mjölk. De som har med sig en IKEA-kasse och fyller med gurka, köper 4 stycken 3-liters dunkar med rapsolja, 10 kålhuvuden eller 40 hamburgedressingstuber. Varje gång bygger jag upp en bakgrundshistoria till inköpen. Men just i fallet med gurkorna gick det trögt. Vad fasen gör man med 30 gurkor?

Såhär mycket VÄGER EN GURKA:

Enligt Jordbruksverkets ”Normer för gurka”

En gurka som är minst 25 cm lång, bör väga mellan 250-400 gram.

Vill du läsa mer i denna upphetsande fråga? Till exempel exakt hur böjd gurkan får vara, kolla in dehär sidan: http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_kvalitetsnormer/kv17.pdf

Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Vad är egentligen Bostongurka? « barasomlinnea

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

